Kabel-TV och bredband

Sitter du hemma och muttrar och mumlar är det ingen som hör dig.
Här kan allt stort och smått tas upp som berör ditt boende i Kantarellen 11.
Goda idéer hittar alltid sympatisörer.
jonatan

Kabel-TV och bredband

Inläggav jonatan » 2015 04 29, 22:21

Fick höra att på senaste Öppet Hus presenterade Telia ett förslag där de vill ta över kabel-TV från Comhem och fibernätet från Lidingö Bredband. Det skulle ju ge Telia monopol!! Hur tänker styrelsen?

Underligt att ingen info gått ut till medlemmarna att så stora ändringar planeras! Jag hittar ingenting på föreningens hemsida.

Det hade varit kul att veta att denna information skulle ges via Öppet hus. Fick höra att det sades vid Öppet Hus den 18/3 minsann!!

Tina

Re: Kabel-TV och bredband

Inläggav Tina » 2015 05 06, 16:58

Tänker att styrelsen inte tänker. För får Telia monopol är vi helt rökta.
Det krävs mer information men styrelsen/ HSB kör sitt race bakom lykta dörrar.

Många frågor inga svar.

jonatan

Inläggav jonatan » 2015 05 10, 14:19

jonatan skrev:Fick höra att på senaste Öppet Hus presenterade Telia ett förslag där de vill ta över kabel-TV från Comhem och fibernätet från Lidingö Bredband. Det skulle ju ge Telia monopol!! Hur tänker styrelsen?

Underligt att ingen info gått ut till medlemmarna att så stora ändringar planeras! Jag hittar ingenting på föreningens hemsida.

Det hade varit kul att veta att denna information skulle ges via Öppet hus. Fick höra att det sades vid Öppet Hus den 18/3 minsann!!

Så kom till slut en beskrivning via infobladet Nr 2 den 3 maj 2015. Dessutom en kallelse till en extrastämma för att fatta beslut.
Om styrelsen tar beslut på ett så här undermåligt underlag så säger det en hel del om dess kompetens och vilket äventyr föreningen är med i.

Medlemmar, stå upp och kräv att få ett beslutsunderlag värd namnet. Det vi fått är i nivå med vad telefonförsäljare kör med.
Är vår valda styrelse inte bättre? Vems intressen företräder den?

sylvia

Inläggav sylvia » 2015 05 10, 16:23

Efter att ha varit på Öppet hus två gånger på raken, senast den 6 maj, är det tydligt att styrelsen inte har tänk igenom sitt förslag och än mindre har en susning om hur det slår på föreningen.

Frågorna ställs om vad händer med alla avtal som rullar på? Inget vettigt svar har lämnats! Det bludder som uppstår i försök att ge svar visar att styrelsen inte tänkt igenom konsekvenserna.

Om jag är kund hos Comhem och någon bryter min förbindelse kan ju Comhem inte kräva att jag skall betala. Jag får ju inte vad jag avtalat om.
Kommer Comhem att sitta still och tänka, fasen nån klippte kabeln så där rök den inkomsten. Det säger sig självt att Comhem ger sig på jakt efter busen som bröt förbindelsen och kräver att förbindelsen återställs eller att busen ersätter Comhem för förlorad intäkt och ersättning för all hjälp att bringa ordning i affären.

Vem är det som får ta smällen, Telia eller föreningen? Jag gissar att Telia är drivna nog att i femton bisatser friskriva sig allt ansvar i avtalet. Kvar sitter föreningen med Svarte Petter.

Ingen annan än medlemmarna betalar för detta och den styrelse de valde.

eva

Inläggav eva » 2015 06 07, 07:18

Hej
jag har gjort en sammanställning av de frågor jag senaste tiden har ställt till både styrelsen och Telia ang det här.
Jag hoppas ni hinner läsa det innan måndag.
Hade missat att det skrivits om det här.

TELIA-frågan inför stämman 8 juni
Priser: Medlemmar: 130:- Hyresgäster: förhandling med HGF. Enligt första info ca 230:-. Priset gäller oavsett om du kommer att använda bredbandet eller inte; enligt svar från styrelsen. I det här priset ingår 18 analoger kanaler + bredbandstelefoni + bredband 700/700. Du använder samma uttag som idag för de analoga tv-kanalerna.

Telefon: Bredbandstelefoni ingår i priset. Men du får betala samtalsavgiften själv.

Router: Den som idag sitter i hallen kommer att bytas ut till en från Telia istället. Vilket då innebär att Kustbandet försvinner ur våra lägenheter och som idag är ett alternativ. Storleken på routern är idagsläget osäker. Vid fråga till styrelsen om hur föreningen kommer att handskas med hur det kommer att se ut om det blir en annan storlek på den nya routern i hallen fick jag till svar: ”att det kan dom inte ta hänsyn till”. Det kommer dras att en kabel från den här routern till en dosa in i antingen vardagsrummet eller sovrummet (det väljer du själv) för att du ska få möjligheten att titta på digitala kanaler. Hur denna kabel kommer att dras är det ingen som kan svara på idag. Men antagligen via taket eller längs med golvet.

Vad exakt kommer installeras i lägenheterna: Telias svar: 1 st ny fiberkonverter + 1 st trådlös router samt 1 st nytt bostadsnät.

Dosan i vardagsrummet alt sovrummet: Det kommer bli en extra dosa monterad i det rummet du väljer att få digitala kanaler till. Det går inte att få digitalt genom den befintliga kontakten i väggen som vi har idag. Vill du ha ytterligare en extra dosa i ett till rum kostar det 1 500:-. Vilket du själv får betala.

Digitalbox: Den som ingår i priset är inte inspelningsbar. Men inspelningsbar finns att köpa. Priset idag på Telias hemsida är 99:-/månad i 12 mån = 1188:-. På den kan du spela in 1 program och titta på 1 annat. Går även att pausa och spola. Comhems boxar kommer inte att kunna användas i Telias digitala nät. Inbyggda korthållare i tv kan inte heller användas i Telias tv-nät.

När ska vi börja betala: Enligt styrelsen den dagen när jag börjar att surfa på det nya modemet. Enligt Telia från driftdatum. Driftdatum för bredband är om ca 5 månader. Driftdatum för tv blir när Comhems avtal tar slut, 2016-10-31. Så jag har tolkat det som så att vi ska börja betala 130:- om ca 5 månader. Men jag kan ha fel i min tolkning.

Befintliga leverantörer: Frågde styrelsen om de frågat de redan befintliga leverantörerna vad dom har att erbjuda och fick till svar att:
Kustbandet: ”kan erbjuda samma hastighet på bredband men ingen tv och enligt styrelsen ett högre”.
Routern existerar redan idag = inga ändringar i hallen.
Comhem: ”Alla möjligheter har uttöms, de var inte intresserade. Har redan utrustning som fungerar. Att investera i fiber är inte intressant”
Finns redan idag = inga ändringar för boende.

Vad händer med mitt individuella avtal hos Comhem om vi väljer Telia: Ditt egna avtal idag hos Comhem kommer att avslutas samtidigt som föreningens avtal med Comhem avslutas.

Hur kom det sig att den här frågan kom upp: Svar från styrelsen: En av styrelsens uppdrag är att hitta de bästa lösningarna för medlemmarna, man behöver inte vara missnöjd.

Detta är sammanfattning av mail som pågått mellan mig och styrelsen och Telia.
Eva Grönroos, H28

Återgå till "Så vad tycker man då i övrigt?"